ارتباطات (ازفرزندان کمیجان)

ارتباطات وبلاگی از فرزندان کمیجان در مورد IT و ارتباطات

ارتباطات (ازفرزندان کمیجان)

ارتباطات وبلاگی از فرزندان کمیجان در مورد IT و ارتباطات

بازنمایی اخبار احزاب در روزنامه های شرق و کیهان

بازنمایی اخبار احزاب در روزنامه های شرق و کیهان
زلیخا کمیجانی
بررسی رویکرد مطبوعات در انتشار اخبار احزاب یکی از مهمترین موضوعات در حوزه عمومی سیاسی و رسانه ای محسوب می شود لذا با ین بررسی می توان مشاهده کرد که چه مقدار مطبوعات در توسعه احزاب و برقراری ارتباط آنها با شهروندان سهم دارند. .به این منظور اخبار احزاب در دو روزنامه شرق و کیهان از تاریخ 22/7/84 الی 1/8/84 مورد برسی قرار گرفته  که در مجموع56خبر به احزاب در این دو روزنامه اختصاص داده شده است .
برای بررسی اخبار احزاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده که واحد تحقیق در این بررسی تمام مطالبی است که در مورد احزاب عنوان شده شامل متن اصلی ، تیتر ، عکس ، مطالب کوتاه و ... که برای تحلیل محتوای اخبار مربوط به احزاب و دستور العمل کد گذاری مطالب تهیه شده و هر مطلب از جنبه های زیر مورد بررسی و کدگذاری و مقوله بندی قرار گرفته است.
1-     موضوع
2-     سبک خبری
3-     منابع خبری
4-     خبرسازان
5-     گرایش سیاسی
6-     دیدگاه سیاسی
7-     فرایند مدار
8-     کارکرد روزنامه
9-     بار ارزشی
10- عینیت گرایی
11- روزنامه ها
12- تاریخ روزنامه
13- موضوعات روز
نتایج بدست آمده در این تحلیل محتوا به شرح ذیل می باشد.

الف- درتاریخ مورد بررسی بیشترین درصد اخبار احزاب مربوط به موضوع سیاسی با 3/57 بوده و کمترین آنها مربوط به موضوع اقتصاد ی با درصد صفرمی باشد.

ب- در این بررسی بیشترین درصد سبک خبری برای گزارش با 07/41 و کمترین درصد برای یادداشت با درصد صفرمی باشد.

ج- بیشترین درصد منابع خبری مربوط به خودمطبوعات و خبرنگاران با درصد 78/17 و کمترین درصد مربوط به رسانه های مطبوعات خارجی با درصد صفر است.

ح-  بیشترین درصد خبرسازان مربوط به اصلاح طلبان سنتی و عملگرا با 78/26 درصد و کمترین  آن مربوط به اصلاح طلبان مدرن و پیشرو 78/1 درصداست.

خ- در  بررسی انجام شده  بیشترین درصد گرایش سیاسی مربوط به اصلاح طلبان با 50 درصدو کمترین درصد مربوط به محافظه کاران با64/19 درصد بوده است.

ف- با رویکرد دیدگاه سیاسی بیشترین درصد مربوط به چپ سنتی و چپ مدرن اسلامی با 92/33 درصد کمترین درصد مربوط به راست انقلاب اسلامی ، راست ملی مذهبی و چپ ملی مذهبی  با 57/3 درصد است.

ق- با رویکرد فرایند مداری و رویداد مداری در زمان مورد بررسی  بیشترین درصد مربوط به فرایند مدار با    15/57کمترین درصد مربوط به رویدار مدار با 85/42است.

ص- در خصوص کارکرد رسانه ای  بیشترین درصد مربوط به اطلاع رسانی با 50 درصد و کمترین درصد مربوط به هر دو ( آموزش و تفریحی) راشامل میشود یعنی 5/12 درصداست.

ض- بار ارزشی اخبار در زمان مورد بررسی  بیشترین درصد مربوط به اخبار مثبت احزاب با 78/51 درصد و کمترین درصد مربوط به  اخبار خنثی با 64/19 درصد میباشد.

ش- در زمان مورد بررسی  بیشترین درصد اخبار بصورت تبلیغی با 35/55 درصد و کمترین درصد مربوط به اخبارعینی با 65/44 درصد احزاب بوده است.

ی- در زمان مورد بررسی  بیشترین درصد اخبار احزاب مربوط به روزنامه شرق  با 92/58 درصد و کمترین درصد مربوط به روزنامه کیهان با 08/41 درصد است.

ک- در زمان مورد بررسی  بیشترین درصد اخبار احزاب در تاریخ های 23، 26 ، 27 ، 28 مهر ماه با 28/14 درصد و کمترین درصد مربوط به روز24 مهربا57/3 درصد بودهاست.

کارشناس ارتباطات اجتماعی (دانشگاه آزاد اسلامی اراک)