ارتباطات (ازفرزندان کمیجان)

ارتباطات وبلاگی از فرزندان کمیجان در مورد IT و ارتباطات

ارتباطات (ازفرزندان کمیجان)

ارتباطات وبلاگی از فرزندان کمیجان در مورد IT و ارتباطات

رادیو بلاگ تحولی در عرصه فناوری اطلاعات

رادیو بلاگ تحولی در عرصه فناوری اطلاعات

به نظر می‌رسد رقبای رادیو در حال افزایش است. دستگاه‌های پخش موسیقی از قبیل آیپاد (Ipod) صنعت رادیو را متحول کرده‌اند. پیشرفت‌های فناوری اطلاعات این امکان را فراهم کرده که امکان تولید و پخش برنامه‌های رادیویی با هزینه‌ای بسیار ارزان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سرویس «نگاهی به وبلاگ‌ها»ی ایسنا بلاگر http://rasaneh.reporter.ir نوشته است: افراد عادی در حال تولید این قبیل برنامه‌ها هستند که بعضا به طور اتوماتیک در پخش صوت‌های آیپاد پیاده و پخش می‌شوند. این تولیدات را اصطلاحا «پادکاستینگ» یا به فارسی پخش پاد می‌نامند.

زمانی مثلا ‌٦ماه پیش اگر می‌خواستید در حوزه پخش برنامه‌های رادیویی فعالیت کنید، به داشتن یک ایستگاه رادیویی نیازمند بودید و حتما باید با مقامات مسوول هماهنگ می‌کردید. «پادکاستینگ»‌ روشی از پخش برنامه رادیویی شخصی است که شما به این روش برنامه خود را روی شبکه اینترنت می‌گذارید تا دیگر افراد علاقه‌مند برنامه شما را از اینترنت دریافت و روی آیپادهای خود گوش کنند.

این روش یک سالی است که باب شده و به شدت در حال گسترش است. افراد دارای سلایق متفاوت می‌توانند برنامه‌های خود را به این روش تولید و عرضه کنند آن هم به آسانی و با هزینه بسیار کم. نرم‌افزار این کار نیز به راحتی در دسترس است. آدام‌کاری که با لقب پدر «پادکاستینگ» هم شناخته شده یک آمریکایی ساکن انگلستان است که این روش را طراحی کرده است.

وجود پخش‌کننده‌های موسوم به ام. پی.تری ( mp3) انجام این کار را ممکن کرده است. آیپاد هم که در اختیار همه هست؛ شما برنامه‌ای را از اینترنت دانلود می‌کنید و روی دستگاه آیپاد خود ذخیره کرده و بعد به آن گوش می‌دهید. مردم از این دستگاه‌ها برای لذت بردن از موسیقی استفاده می‌کنند.

اساتید و دانشجویان کالج مری ماوند در منهتن آمریکا نیز راهنمای رادیویی خود را تولید و روی شبکه اینترنت گذاشته‌اند.

یکی از دانشجویان فعال در این زمینه می‌گوید: کسی قبلا این روش را در پیش نگرفته و کسی نیامده هنر را بردارد و به زبانی عامیانه در اختیار مردم عادی قرار دهد. معمولا هنر و صحبت از هنر در میان عده‌ای محدود است که می‌توانند از پس هزینه سنگین خرید آثار هنری برآیند. اما این رادیو صحبت از هنر را به گونه‌ای طرح می‌کند که مصرف‌کننده‌اش همه جور آدمی باشد.

یک کارشناس IT پیرامون این تکنولوژی جدید گفته است: نام «پادکاستینگ» را می‌توان رادیو بلاگ اینترنتی گذاشت، چون این یک رسانه صوتی است و به اشتراک گذاشته می‌شود؛ یعنی درست مانند رادیو، همه کاربران می‌توانند با مراجعه به یک آدرس خاص، فایل موردنظر را بشنوند. از سوی دیگر جنبه خبری و اطلاع‌رسانی «پادکاستینگ» برجسته است. به همین دلیل ترجمه رادیو برای آن مناسب است.

ترجمه رادیو بلاگ کامل‌ترین واژه و اصطلاحی است که می‌توانیم به پادکاستینگ اطلاق کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که ماهیت این تکنولوژی چیست و چگونه به وجود آمده، گفت: ابداعات و اختراعات جدید در فضای اینترنت با استفاده از خاصیت تراکمی علم و تکنولوژی ایجاد می‌شوند، یعنی هر اختراع با استفاده از ابداعات و اختراعات قبلی و ترکیب خاصیت‌های آنها با یکدیگر به وجود می‌آید، از این منظر پیشتازان وبلاگ‌نویسی که فرآیند نگارش متن را در وبلاگ پشت سر گذاشته و به دنبال فرمت‌های جدیدی برای ارایه مطالب‌شان می‌گردند، با ابداع این تکنولوژی نوع جدیدی از اطلاع‌رسانی شنیداری را در فضای اینترنت ابداع کردند. بی‌جهت نیست که اکنون عمده‌ترین رادیو بلاگ‌های اینترنتی متعلق به بلاگرها است.

وی در مورد کاربردهای این تکنولوژی به ویژه برای ایرانی‌ها گفت: وبلاگ‌نویسان ایرانی رتبه سوم وبلاگ‌ها را در جهان کسب کرده‌اند و این نشان‌دهنده پتانسیل بالای ایرانی‌ها در این زمینه است؛ با توجه به محدودیت‌های قانونی برای راه‌اندازی رادیو و تلویزیون‌های خصوصی و اشتیاقی که از طرف افراد و سازمان‌ها برای تاسیس این نوع رسانه‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد که به زودی شاهد یک انفجار رسانه‌ای در بعد تکنولوژی رادیو بلاگ خواهیم بود.

هم اکنون حدود ‌١٠ نفر از پیشتازان وبلاگ‌نویسی فارسی اقدام به راه‌اندازی رادیوبلاگ کرده‌اند و هیچ بعید نیست که در آینده نزدیک نسخه دیداری بلاگ‌ها نیز وارد فضای اینترنت شود. چیزی که می‌توان آن را «تی وی‌بلاگ» (Tvblog) نامید. رشد این نوع تکنولوژی‌ها در ایران به کندی صورت خواهد گرفت و مخاطبان خاص و کاربران اندک خواهد داشت.

این کارشناس ارتباطات در پاسخ به این سوال که این تکنولوژی با چه موانع و مشکلاتی در ایران روبرو است اظهار داشت: اولین مانع زیرساخت‌های فنی، مخابراتی و سرعت پایین دسترسی به اینترنت در ایران است. مشکل دوم محدود بودن تعداد کاربران و یا به عبارت دقیق‌تر پایین بودن ضریب نفوذ اینترنت در ایران است و مسأله بعدی کند بودن جاافتادن یا فرآیند نهادینه شدن آن در بین مخاطبان است؛ ولی نباید از یاد برد که هر تکنولوژی جدید در ابتدا با مشکلات کم و بیش مشابهی مانند رادیو بلاگ درگیر است. آنچه مهم می‌باشد این است که این تکنولوژی ابداع شده و اکنون در دسترس ماست.

تکنولوژی که سرانجام راه خود را باز کرده و مقدمه‌ای برای سایر مراحل توسعه IT در بستر اینترنت خواهد بود.

باید اضافه کرد، همه آنهایی که فکر می‌کنند چیزی برای گفتن دارند به جمع مشتریان و مصرف‌کنندگان این روش می‌پیوندند.

«پادکاستینگ» روشی است جهانی، دموکراتیک و غیرقابل کنترل که همانند تکنولوژی‌های ارتباطاتی نوین همه چیز دارد، هم خوب و هم بد. این شما هستید که انتخاب می‌کنید که حداکثر بهره‌برداری را از محتوای آن نمایید یا محتوایی را در آن بگذارید که مورد استفاده همگان قرار گیرد.

پیشرفت‌های فناوری اطلاعات این امکان را فراهم کرده که امکان تولید و پخش برنامه‌های رادیویی با هزینه‌ای بسیار ارزان فراهم شود.

بعید نیست که در آینده نزدیک نسخه دیداری بلاگ‌ها نیز وارد فضای اینترنت شود، چیزی که می‌توان آن را «تی وی بلاگ» نامید.

«پادکاستینگ» روشی است جهانی، دموکراتیک و غیرقابل کنترل که همانند تکنولوژی‌های نوین هم جنبه خوب دارد و هم بد.

منبع: ایسنا _ سرویس نگاهی به وبلاگ‌ها

http://www.journalist.ir


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد